I den moderne, intelligente virksomhed er målet at gøre HR-funktionen til en partner for forretningen. Det kræver et HR-system, som tager højde for den enkelte virksomheds behov, pointerer SAP-huset 2BM. Standardmodeller og best practice kan ikke stå alene. Konkurrencefordelen ligger i tilpasningen.
Ifølge en gammel business-skrøne er det ikke i HR-afdelingen, at man finder virksomhedens IT-frontløbere. Men i virkeligheden er det ofte HR-afdelingen, som driver den teknologiske udvikling, fordi HR-afdelingen tør tage det første skridt og vise vejen.
Det oplever SAP-huset 2BM ofte, når der bliver designet nye HR-løsninger med elegante, intelligente og intuitive brugergrænseflader til medarbejderne. De digitale frontløbere findes ofte i HR-afdelingen, hvor der arbejdes med begreber som digitalisering og the employee experience.
Og det skorter ikke på nye, dedikerede HR-løsninger, der kan friste HR-afdelingerne til at springe ud i data analytics og intelligente processer – til gengæld er det heller ikke noget særsyn, at en virksomhed efter implementeringen finder ud af, at det nye intelligente HR-system ikke understøtter forretningen tilstrækkeligt præcist.
”I værste fald mister man tilliden til de data, den nye løsning genererer, og begynder i stedet selv at trække data fra virksomhedens andre systemer. Og det var jo ikke hensigten med det nye intelligente system,” siger Casper Nielsen, Teamlead & Project Manager i SAP-huset 2BM.
Best practice kan ikke stå alene
Ifølge Casper Nielsen er en væsentlig del af forklaringen, at der generelt er for meget fokus på best practice og standardløsninger og for lidt fokus på customization. Det handler om at finde den rette balance mellem standard og tilpasning.
”Plug and play-modeller kan umiddelbart være tillokkende, men de skaber ikke optimal værdi for virksomheden, når de ikke er tilpasset virksomhedens behov. I 2BM tager vi også udgangspunkt i standarder og best practice baseret på tusinder af tilfredse kunder. Men standarder og best practice kan ikke stå alene. Jeg plejer at sige, at vi leverer 80 procent standard og 20 procent customization. Og det er de 20 procent, der giver virksomheden Employer Branding og konkurrencemæssig fordel. Som leverandører og partnere skal vi være dygtige til at forstå den kontekst, virksomhederne står i, og derfra finde den løsning, der er bedst for virksomhedens forretningsmæssige processer og ikke kun IT-løsningen i sig selv,” siger Casper Nielsen.
Hvilken løsning tjener virksomheden bedst?
For nogle virksomheder er det ideelle valg af HR-løsninger en svær beslutning, for andre kan det virke som et oplagt valg, ”vi har været SAP kunder i mange år og ønsker forsat at være det”. Men selv indenfor en ren SAP-strategi er der stort manøvrerum, og det er vigtigt at virksomhederne, i valget at deres HR-løsning, foretager en velinformeret beslutning og er bevidste om både til- og fravalg. Hybridmodellerne, hvor man ikke går full-monty i valget af en bestemt suite tilbyder virksomhederne en spændende og attraktiv model, hvor man grundigt overvejer, hvordan en samlet løsning vil se ud i et hybrid scenarie, med en blanding af både nyt og gammelt, og hvor man ikke smider noget ud, som faktisk tjener et værdifuldt formål.
Pointen er her, at en virksomhed, der vil styrke sit HR-arbejde, har flere valgmuligheder på hånden, end den måske umiddelbart er klar over. Som seriøs partner er det vores opgave at rådgive kunden den løsning, der tjener virksomheden bedst, og ikke nødvendigvis ukritisk anbefale den løsning, kunden selv har forelsket sig i,” siger Casper Nielsen.
HR har altid arbejdet med data
HR anno 2021 ikke er en isoleret funktion i organisationen, men har en finger med i alle dele af forretningen. For mange virksomheder er målet med nye effektive HR-systemer at løfte organisationens HR-arbejde og gøre HR-funktionen til en værdifuld partner for forretningen.
”Det er i HR, at alle medarbejder- og organisationsdata bliver født. Data der bliver anvendt i mange forskellige sammenhænge i en virksomhed. Behovet for data vokser og vokser, og det samme gør behovet for at kunne selektere og filtrere sine data på alle mulige ledder og kanter. HR har altid arbejdet med data, men der er kommet større fokus på fact-based data. En solid analytics-platform understøtter en anden opgave, som i stigende grad placeres i HR, nemlig inden for workforce-planning og potentialet i at kunne se seks og ni måneder frem i krystalkuglen,” siger Casper Nielsen.
Medarbejderens oplevelse
Med de nye HR-løsninger går HR-afdelingen således forrest på flere planer i moderne, intelligente virksomheder som et omdrejningspunkt for det strategiske arbejde med digitalisering i bred forstand, ved at implementere nye normer for kommunikation og samarbejde, og ved at tage medarbejderoplevelsen seriøst.
”Hvor man tidligere valgte IT-løsninger på baggrund af virksomhedens processer, ser man i dag mere på, hvilke behov slutbrugeren, dvs. medarbejderen, har. I det hele taget spørger virksomheder i dag: Hvordan ønsker vi, at medarbejderoplevelsen skal være i vores virksomhed? Vi går fra en one size fits all-tilgang til individuelle løsninger på arbejdstider, vilkår, onboarding, hjemmearbejde og meget andet. I den udvikling kommer der større fokus på UI (user interface), UX (user experience) og sikring af, at du som medarbejder oplever en løsning, som er sammenlignelig med den brugeroplevelse, du har privat,” siger Casper Nielsen.
”Hvor man tidligere valgte IT-løsninger på baggrund af virksomhedens processer, ser man i dag mere på, hvilke behov slutbrugeren, dvs. medarbejderen, har. I det hele taget spørger virksomheder i dag: Hvordan ønsker vi, at medarbejderoplevelsen skal være i vores virksomhed? Vi går fra en one size fits all-tilgang til individuelle løsninger på arbejdstider, vilkår, onboarding, hjemmearbejde og meget andet.”
FAKTA
SAP SuccessFactors tilbyder en komplet HR suite bestående af både master data styring, understøttelse af alle primære Talent Management processer og baseret på best practice fra tusindvis af kunder. SuccessFactors er i dag verdens største cloud baseret HR-suite og tilbyder ”start anywhere – go everywhere” hvilket vil sige at SuccessFactors er modulopbygget, og kunderne kan starte hvor behovet er størst, og udvide platformen gradvis.
2BM er et førende SAP it-, konsulent- og udviklingshus, der har som mål at bringe morgendagens effektive teknologi ind i nutidens forretningsprocesser. 2Bm hjælper kunder i hele landet fra kontorer i København og Aarhus.
Se mere på 2bm.dk

Casper Nielsen
Teamlead & Project Manager, 2BM
Artiklen er også offentliggjort i Jyllandsposten, 20/02/2021